
Postawy, wartości i światopogląd w praktyce szkolnej
- prowadzący: mgr Marcin Fankanowski
- semestr zimowy
- konwersatorium – zajęcia stacjonarne będą odbywały się na Wydziale Fizyki i Astronomii; Pl. Maksa Borna 9, sala 281
- poniedziałek, g. 18.00 – 19.30
- sylabus
Każdy w swym życiu spotkał się z różnymi pomysłami na poprawę szkoły, będącej zarówno wdzięcznym obiektem skeczy kabaretowych, jak i przedmiotem krytyki z różnych stron sceny politycznej – zwykle za co innego (np. za dużo przymusu – za dużo swobody), choć niemal wszyscy zarzucają jej niesatysfakcjonującą efektywność. Wśród najbardziej spektakularnych zmian w polskim szkolnictwie ostatniego ćwierćwiecza pamiętne są: utworzenie gimnazjów, matura w postaci egzaminu zewnętrznego, likwidacja gimnazjów, rezygnacja z zadań domowych. Większości z nas bliska jest idea wychowania do wolności, ale pojęcie edukacji wyzwalającej jest odmiennie rozumiane na gruncie różnych filozoficznych modeli edukacji.
To, jaka jest szkoła, w jakimś stopniu dotyczy każdego z nas: wszyscy byliśmy uczniami i zostaliśmy jakoś przez szkołę ukształtowani, niektórzy ze studentów będą nauczycielami, wielu zostanie rodzicami przyszłych uczniów, a pozostali będą co najmniej współpracować i wchodzić w relacje społeczne z absolwentami przyszłej szkoły. Jakiej szkoły chcieć, jakiej warto się domagać, za jaką należałoby głosować, jaka będzie korzystna dla społeczeństwa i uczęszczających do niej młodych ludzi? Jakie „idealne” wizje szkoły mogą ze sobą współgrać, a jakie są niespójne?
W tych i podobnych problemach pomoże uzyskać orientację udział w konwersatorium: Postawy, wartości i światopogląd w praktyce szkolnej.
Serdecznie zapraszam
Marcin Fankanowski